Vad är en E-faktura?

En e-faktura är detsamma som en faktura som kommer på ett vanligt papper, med skillnad att fakturan skickas elektroniskt och hamnar på kundens internetbank istället för i brevlådan. Fakturan ser nästan likadan ut som en vanlig faktura, men eftersom det finns mer utrymme för länkar så kan mer information finnas tillgänglig.
Idag erbjuder över 800 företag i Sverige e-faktura. Genom att skicka fakturan elektroniskt är man skonsammare mot miljön och dessutom är det lättare för kunden att ständigt ha tillgång till fakturan och den information som krävs. Kunden får ett meddelande på internetbanken varje gång en e-faktura har mottagits och kan därmed gå in och betala direkt.

E-faktura för företagare

Alla företagare som erbjuder en produkt eller tjänst kan dra nytta av e-fakturor. Kunden behöver dock själv acceptera om man vill använda sig av e-faktura eller inte och därefter söka upp företaget i sin internetbank och ansluta sig. Som företagare med många leverantörsfakturor kan man även välja att själv ta emot dessa elektroniskt.
Det finns många tillfällen då e-fakturor kommer till användning för företagare. Du kan t.ex. känna dig säker på att fakturan når fram till mottagaren, vilket i sin tur minskar mycket administrativt arbete. En annan fördel är att automatiseringen kommer att minska manuellt arbete och minskar även risken för eventuella misstag på fakturan.
  • En e-faktura förenklar det administrativa och manuella arbetet som krävs av företag som använder pappersfakturor. Du sparar in både tid och pengar.
  • Risken för misstag på fakturan är betydligt mindre, eftersom allt är automatiserat och ingenting hanteras manuellt.
  • Inget slarv med posten! Fakturan kommer alltid att nå fram till mottagaren i tid.

Vem kan använda sig av e-faktura?

Enkelt förklarat kan man säga att både företag och privatpersoner har möjlighet att använda sig av e-faktura. För att som företag kunna skicka och ta emot e-fakturor behöver du först se till att ha ett avtal med din bank. En privatperson kan dock endast ta emot en e-faktura.

Varför bör företag använda e-faktura?

Det finns många fördelar med att erbjuda sina kunder e-faktura. E-fakturan gör det möjligt för företaget att använda ytterligare en kommunikationskanal för att kunna möta kundernas behov och den administrativa kostnaden för företaget minskar drastiskt. Du slipper kostnader för utskrifter, frankering, kuvertering och mycket mer.

Hur kommer man igång?

Vill du som företagare erbjuda dina kunder e-faktura? Härligt! Det första steget är att kontakta den bank som du använder dig av och teckna ett avtal gällande e-faktura. Banken kommer då att hjälpa dig med den tekniska anslutningen och du väljer själv om du vill skicka fakturorna via fil eller via internetbanken.

Erbjuder alla banker e-faktura?

Tyvärr erbjuder inte alla banker e-faktura till företagare. Vill du att ditt företag ska kunna skicka och ta emot e-fakturor från kunder och leverantörer behöver du ha ett konto hos någon av storbankerna. Du kan välja mellan banker som SEB, Handelsbanken, Swedbank, Nordea, Sparbankerna eller Danske Bank.

Hur går kunderna tillväga för att få e-faktura från mitt företag?

Det är mycket enkelt för en kund att använda sig av e-faktura från ditt företag när du väl har kommit igång. Kunden ska logga in på sin internetbank och därefter välja vilket företag de vill ha e-fakturan ifrån. Efter en snabb anmälan blir resterande fakturor digitala.